اين کتاب شيوههايي را بيان میکند که در پرتو آن مبلغين بتوانند بهتر از گذشته به ارائه عقاید و معارف حقیقی دینی اسلام به جهانيان بپردازند. در همين مسير سه روش عمده را انتخاب و چگونگي انجام آنها را بيان ميکند. آن سه روش که از آيه 125 سوره مبارکه نحل انتخاب شدهاند: استدلال، موعظه و جدل هستند در آن آیه چنین آمده است: «ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَن»؛ براساس آنچه که در این آیه آمده است روشهای تبلیغ دین را میتوان به این سه دسته کلی تقسیم کرد؛ اما هر یک از این روشها به گونههای متفاوتی در جامعه قابل اجرا هستند که در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرند.
در بخش اول، مباحث عمومی که بر تبلیغ دین مؤثر هستند مطرح میشود.
بخش دوم، با مراجعه به آیات قرآن کریم، روشهای عقلانی که مبلغ میتواند در مسیر تبلیغ دین از آنها استفاده کند بیان میشود.
در بخش سوم، روشهای مبتنی بر موعظه پیش روی مبلغین قرار میگیرند و اصولی بیان میشود که مبلغ با استفاده از آن اصول موعظه موفقتری داشته باشد.
بخش چهارم و پایانی این کتاب روشهای جدالی را که قرآن کریم در مسیر دعوت مردم به دین از آن روشها بهره برده است، را معرفی میکند.
لازم به ذکر است که کتابهایی که پیش از این در زمینه تبلیغ دین به نگارش در آمده اند به هر یک از این روشها به اجمال اشاره کردهاند، اما در این کتاب به صورت مفصل اقسام و انواع استدلال و موعظه و جدلی را که در قرآن کریم برای تبلیغ دین استفاده شده است مورد بررسی قرار گرفته است و چگونگی بهره بردن از این روشها بیان گشته است.