در راستای اجرای منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توانایی ها و استعدادهای کشور در عرصه فضای مجازی و تولید محتوای اسلامی، اداره کل امور نخبگان واستعدادهای برتر با اداره کل تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی جلسه ای برگزار کرد. در این جلسه در خصوص اهداف و ضرورت تشکیل و نحوه فعالیت در قالب تبلیغ نوین نکاتی بیان شد. اداره تبلیغ نوین در خصوص شیوه فعالیت طلاب تبلیغ نوین بیان کرد پس از ایجاد گروه های تخصصی متشکل از حداقل 4 و حداکثر 40 نفر، هر گروه با انتخاب موضوع در یکی از بخش های«تبلیغ مجازی»، «تبلیغ رسانه» و «تبلیغ مکتوب» طرح پیشنهادی خود را به اداره تبلیغ نوین ارائه میدهد و در صورت تایید و تصویب آن، مجوز رسمی دریافت کرده و فعالیت گروهی خود را آغاز می کند. هر گروه پس از ارسال سه گزارش در سه مرحله و با تایید گزارش های ارسالی و محتوای تولید شده، مشمول حمایت های مادی ومعنوی می گردد.
طلاب استعداد برتر متقاضی فعالیت در عرصه تبلیغ نوین، میتوانند پس از ثبت نام در کارگروه تبلیغ نوین از آموزش ها و برنامه های اداره تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی به صورت ویژه بهرمند گردند.
آشنایی با اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین
ادارهکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین، زیر مجموعه معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّهقم است که از سال ۱۳۹۱با هدف به کارگیری روش های نوین تبلیغی در رساندن پیام دین مبین اسلام و ترویج مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، راه اندازی گردید.
به هر نوع فعالیتی که با روشی غیر از روش مستقیم و چهره به چهره، پیام دینی را به مخاطب منتقل کند، تبلیغ نوین گفته میشود.
مهمترین بخش های اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین، سه بخش«تبلیغ مجازی»، «تبلیغ رسانه» و «تبلیغ مکتوب» است.
اهمّ وظایف:
- شناسایی طلّاب مستعدّ و علاقه مند به فعّالیت در حوزه های سه گانه و تشکیل پرونده تبلیغی
- سازماندهی مبلغان نوین در قالب گروهای تبلیغی و صدور مجوز فعالیت
- حمایت از فعالیت های تبلیغی و تولید فرهنگی مبلغان نوین در سه محور؛ حمایت های معنوی، حمایت های مادی و پشتیبانی محتوایی
- ارائه خدمات زیرساختی و فراهم کردن مقدمات فعالیت تبلیغ نوین
- آموزش های ارتقائی و توانمند سازی مبلّغان نوین
- تلاش در عرضه متناسب محصولات فرهنگی تولید شده
- همکاری، مشارکت و تعامل هدفمند با نهادها و سازمان های همسو در جهت هم افزایی و تاثیر گذاری مضاعف فعالیت های تبلیغی
عناوین برخی حمایت:
- تشکیل پرونده و اعطاء مجوّز فعالیت رسمی
- حمایتهای مالی از طرح و ایده های تبلیغی
- اولویت در بکارگیری و واگذاری پروژه های فرهنگی مصوب دفتر
- اعطاء وام قرض الحسنه به گروه های فعّال.
- اعطاء شخصیت حقوقی وافتتاح شماره حساب حقوقی برای گروه ها
- برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز و درخواست مبلغان نوین
- حمایت های معنوی و حقوقی در تعامل با سایر سازمان ها و نهادها.
* معرفی تبلیغ مجازی
به هرگونه فعّالیّت و تولید محتوای فرهنگی و تبلیغی در فضای مجازی، تبلیغ مجازی اطلاق می گردد.
اهداف:
- سازماندهی تبلیغ و مبلّغان فعّال در فضای مجازی.
- شناسایی و حمایت از ایدههای کاربردی و فعالیت مبلّغان مجازی؛ اعمّ از راه اندازی سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان در قالب تولید متن، عکس نوشته و...
اهمّ وظایف:
- تقویت فرهنگ تبلیغ مجازی و خروج از حالت انفعال فرهنگی در فضای مجازی.
- شناسایی و تشکیل پرونده تبلیغی برای مبلّغان مجازی و گروه های تبلیغی (خواهران و برادران)
- توانمندسازی، ساماندهی و فعّال سازی طلّاب مستعد
- حمایت مالی و پشتیبانی فنی و محتوایی طرح ها و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در فضای مجازی
- برگزاری دوره های آموزشی تبلیغ در فضای مجازی در محورهای « آشنایی با محیط های مجازی » « مهارت های تبلیغ دینی در فضای مجازی » « نرم افزارهای کاربردی» و« سواد فضای مجازی»
- برگزاری جشنواره و سوگواره های متناسب با مناسبت های دینی و ملی مذهبی.
- برگزاری نشستهای تخصصی برای فعّالان مجازی بر اساس محیط یا موضوع فعالیت
* معرفی تبلیغ رسانه ای
به هرگونه فعّالیّت و تولید صوتی و تصویری متناسب با موضوعات فرهنگی و تبلیغی در قالب فیلم، صوت و انیمشن، تبلیغ رسانه ای گفته می شود.
اهداف:
- سازماندهی تبلیغ و مبلّغان رسانه ای
- شناسایی و حمایت از ایده های رسانه ای و تولیدات رادیویی و تلویزیونی در قالب مستند، داستانی، برنامه ترکیبی، انیمیشن و...
اهمّ وظایف:
- تقویت انگیزه تبليغ رسانه ای در ميان طلاب
- شناسایی و تشکیل پرونده تبلیغی برای مبلّغان رسانه ای و گروه های تبلیغی (خواهران و برادران)
- توانمندسازی، ساماندهی و فعال سازی طلاب مستعد
- حمایت مالی و پشتیبانی فنی و محتوایی از طرح های رسانه ای مرتبط
- انجام ماموریت های رسانه ای محوله از سوی دفتر و قطب های فکری و فرهنگی از طریق گروه های تبلیغ رسانه ای
- برگزاری نشست های تخصصی رسانه ای و نقد تولیدات رسانه ای.
- ارائه خدمات محتوائی و مشاوره ای به فعالان رسانه ای با بهره گیری از مبلغان برتر رسانه ای
* معرفی تبلیغ مکتوب
به هرگونهفعالیت منتهی به محصول فرهنگی ملموس اعم از کتاب، اثر هنری یا سایر ابزارهای آموزشی و فرهنگی، تبلیغ مکتوب گفته میشود.
اهداف:
_ تلاش برای توسعه فعالیت های تبلیغی مکتوب
- سازماندهی تبلیغ و مبلغان فعال در عرصه مکتوب
- شناسایی ایده های کاربردی مبلّغان در حوزه های ادبیات داستانی، هنرهای ترسیمی، ابزار سرگرمی و کمک آموزشی اعم از تولیداتی نظیر داستانک، پوستر، تابلو مقاله، کمیک استریپ، فلش کارت، پازل، پاورپوینت و...
اهم وظایف:
- فرهنگسازی در راستای تولید محتوای فاخر مکتوب در ميان طلاب.
- شناسایی و تشکیل پرونده تبلیغی برای مبلّغان فردی و گروهی تبلیغ مکتوب (براداران و خواهران)
- فعال سازی و ساماندهی طلاب مستعد.
- حمایت مالی و پشتیبانی فنی و محتوایی از طرح های تبلیغ مکتوب آموزش، توانمندسازي و پشتيباني فني و محتوايي
- تلاش در جهت عرضه محصولات تولیدی و انتشار متناسب آن
- برگزاری نشست های تخصصی پیرامون موضوعات تبلیغ مکتوب
- برگزاری جلسات نقد محصولات فرهنگی تولیدی