نگاه ویژه به بحث پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران

شناسه خبر : 70858

1397/10/10

تعداد بازدید : 229

نگاه ویژه به بحث پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران
مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران از رشد پژوهشی طلاب خواهر خبر داد.

سرکار خانم غفاری در نشست صمیمی استعدادهای برتر پژوهشی حوزه، با بیان اینکه 11/6 درصد از طلاب استعدادهای برتر شناسایی شده حوزه‌های علمیه خواهران در دو مرحله ناب 2 و 3 مربوط به عرصه پژوهش هستند گفت: این نسبت در مقایسه با طلاب حوزه برادران نسبت به دو مرحله مشابه، 5 درصد بالاتر است و این موفقیت نتیجه ثمربخشی فعالیت‌های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران است.

وی گفت: در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به بحث پژوهش نگاه خاص و ویژه‌ای وجود دارد و در همین راستا سطوح پژوهشگری به سه سطح "تربیت پژوهشگر عمومی"، "تربیت پژوهشگر حرفه‌ای" و "تربیت محقق و نظریه‌پرداز" تقسیم شده است که برای سطح اول یعنی پژوهشگری عمومی از سال 90 شعارِ محوریِ هر طلبه یک پژوهشگر انتخاب شد؛ البته این شعار به این معنا نیست که انتظار داریم همه طلبه‌ها وارد عرصه پژوهش شوند بلکه هدف از این شعار این است که همه طلاب برای حضور در همه عرصه‌های فعالیتیِ مربوط به امور طلاب، دستمایه پژوهشی داشته باشند.

مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در کنار نظام آموزشی به منظور آشنایی طلاب با پژوهش، اجرای برنامه‌های تمرینیِ پژوهشی در قالب تشکل‌های پژوهش برنامه‌ریزی‌شده است و از 375 مدرسه سطح دو، تعداد 223 مدرسه دارای کانون پژوهشی و از 58مدرسه سطح سه، 37 مدرسه دارای انجمن پژوهشی در رشته‌های مختلف هستند.

وی بیان کرد: در حوزه‌های علمیه خواهران 525 هسته پژوهشیِ طلابِ فارغ‌التحصیل با عضویت 3003 نفر و 379 هسته پژوهشی اساتید با عضویت 1828 نفر تشکیل شده است همچنین ایشان به آمار کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های علمی و دوره‌های مهارت افزایی به‌عنوان فعالیت‌های پیراپژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کردند.

غفاری در ادامه به بیان برخی برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سطح دوم پژوهشگری (یعنی تربیت پژوهشگر حرفه‌ای) پرداخت و گفت: تعیین شعار محوری از سال 1396 تا 1400 با عنوان "پژوهشگری و جنبش علمی" درهمین راستا است و ذیل آن نیز شعارهای هرساله هفته پژوهش تعیین می‌گردد تا طلاب گام‌های اولیه را در مسیر تولید علم بردارند. همچنین تأسیس مراکز پژوهشی و راه‌اندازی دوره‌های تربیت پژوهشگر در سه استان کشور از جمله فعالیت‌های انجام شده در این زمینه بوده است.

وی ابراز داشت: مشارکت طلاب خواهر در جشنواره‌های علامه حلی و رشد، بیانگر این است که به سطوح بالاتر پژوهشی نزدیک می‌شوند.

    سایت های مرتبط

    پایگاه‌های محتوایی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران